Nissan Esflow – pojazd elektryczny z klasą 20 lutego, 2011

Nissan ESFLOW jest modelem koncepcyjnym, na którego przykładzie wykazano, że elektryczny samochód sportowy może być przyjazny dla środowiska bez uszczerbku dla przyjemności z jazdy. Ten pojazd wygląda jak sportowe auto, prowadzi się jak sportowe auto i ma odpowiednie osiągi. Rozwiązania techniczne zastosowane z powodzeniem po raz pierwszy w Nissanie LEAF sprawiają, że w przyszłości pojazdy elektryczne będą mogły dostarczać kierowcy tyle samo przyjemności, co dzisiejsze samochody z tradycyjnym napędem.Nissan wprowadził na rynek już kilka sportowych modeli zapewniających maksimum emocji za kierownicą. Firma skonstruowała także pierwszy na świecie praktyczny zero-emisyjny samochód rodzinny Nissan LEAF.
Teraz japoński producent postanowił połączyć doświadczenia z obydwu tych segmentów. Tak powstał ESFLOW – koncepcyjny dwumiejscowy samochód sportowy godny swojego miana ze względu na osiągi i przyjazny dla środowiska z racji napędu elektrycznego.
ESFLOW został zaprojektowany od podstaw jako pojazd w pełni elektryczny. Być może to właśnie do niego będą podobne przyszłe zero-emisyjne samochody sportowe. Dotychczas uważano, że ekologia musi być surowa i ascetyczna. Chcąc chronić środowisko, trzeba było zdobyć się na parę wyrzeczeń. ESFLOW zaprzecza temu przekonaniu.

Okazuje się, że posiadanie ekologicznego samochodu wcale nie oznacza rezygnacji z przyjemności jazdy. Już na pierwszy rzut oka widać, czego można spodziewać się po ESFLOW: długa maska przechodząca w ostro zakrzywioną powierzchnię szyby czołowej, kompaktowa kabina, w której kierowca i pasażer siedzą nad środkiem ciężkości pojazdu, mocno wysklepione nadkola i sześcioramienne obręcze kół z ultra niskoprofilowym ogumieniem. ESFLOW to bez wątpienia samochód sportowy, w którym znawcy rozpoznają nawiązania do klasycznych i współczesnych aut sportowych marki Nissan.

Najważniejszym założeniem koncepcji jest fakt, że ESFLOW to nie tradycyjny samochód pozbawiony silnika spalinowego i przystosowany do napędu elektrycznego, ale samochód sportowy, który od początku zaprojektowano jako pojazd zero-emisyjny. Oznacza to, że działający innowacyjnie konstruktorzy Nissana mieli pełną swobodę pracy i mogli umieścić zespół napędowy i akumulatory w optymalnym miejscu pod kątem zapewnienia znakomitych właściwości jezdnych i osiągów pojazdu, będących przecież podstawą przyjemności z jego prowadzenia.
Samochód
ESFLOW jest oparty na znanych rozwiązaniach technicznych wykorzystanych w innowacyjny sposób. Atrakcyjne i niepozwalające przejść obojętnie kompozytowe nadwozie skrywa aluminiową konstrukcję nośną z klatką bezpieczeństwa. Zespół napędowy, w którym wykorzystano rozwiązania znane z Nissana LEAF zmodyfikowano pod kątem uzyskania sportowych parametrów.
Zespół napędowy
ESFLOW jest wyposażony w dwa silniki elektryczne napędzające tylne koła pojazdu. Eleganckie proporcje samochodu umożliwiły zamontowanie pary silników elektrycznych centralnie nad tylną osią. Silniki napędzają niezależnie prawe i lewe koło, a rozkład momentu obrotowego jest zoptymalizowany pod kątem idealnej stabilności i panowania nad pojazdem oraz efektywnego generowania mocy. Moment obrotowy wytwarzany przez silniki wystarcza na rozpędzenie samochodu do 100 km/h w niespełna 5 sekund.
Źródłem energii dla silników są takie same laminowane akumulatory litowo-jonowe, jak w modelu Nissan LEAF, z tym że w ESFLOW zostały one umieszczone wzdłuż przedniej i tylnej osi.
Taki układ sprawia, że środek ciężkości pokrywa się z geometrycznym środkiem pojazdu znajdującym się w okolicy bioder kierowcy. Akumulatory pozwalają na pokonanie ponad 240 kilometrów na jednym ładowaniu.
Podwozie
Aluminiowa konstrukcja podwozia została dostosowana do specyfiki zespołu napędowego. Wykorzystano w niej wszystkie możliwości, jakie daje zero-emisyjny elektryczny napęd. Akumulatory zamontowano w miejscu, w którym pozytywie wpływają one na solidność i stabilność konstrukcji. W przeciwieństwie do zbiornika paliwa akumulatory oddające energię nie stają się stopniowo coraz lżejsze, dlatego rozkład mas w pojeździe pozostaje niezmienny.
Wysoko poprowadzona linia okien nadaje ESFLOW proporcje klasycznego sportowego wozu. Mocne, ale niewnikające do wnętrza pojazdu elementy klatki bezpieczeństwa zintegrowane z podwoziem tuż za fotelami przyjmują na siebie całe obciążenie w razie dachowania. Dzięki temu można było zrezygnować z grubych i wzmacnianych słupków A, które zwykle powodują powstanie tzw. martwej strefy.
Niczym niezakłócone pole widzenia do przodu może kojarzyć się z widokiem z kokpitu samolotu myśliwskiego. Piloci takich samolotów mawiają, że czują się, jakby mieli samolot przypięty do pleców. Mamy nadzieję, że także kierowca ESFLOW będzie miał wrażenie pełnego zespolenia z maszyną, która natychmiast reaguje na wszystkie jego polecenia – bo samochód sportowy musi być bezwzględnie podporządkowany kierowcy, zarówno fizycznie, jak i w przenośni.
Nadwozie
ESFLOW bez wątpienia prezentuje się atrakcyjnie. Zwarte, zdecydowane linie nie tylko wyraźnie sugerują jego sportowy potencjał, ale także odzwierciedlają czystość elektrycznego napędu. Kolorystyka sportowego samochodu koncepcyjnego była inspirowana lodowcem. Dominuje silnie odblaskowy kolor zamarzniętej wody podkreślony błękitnymi cieniami. Podobnie jak w zero-emisyjnym koncepcyjnym poprzedniku ESFLOW, a także w jego współczesnym kompaktowym krewniaku reflektory oraz emblemat Nissana są podświetlone zimnym niebieskim światłem. Sześcioramienne obręcze kół ozdobiono niebieskimi karbonowymi detalami. Ten sam materiał zastosowano na progach, w spojlerze przy dachu oraz w dolnej części tylnego zderzaka.
Niebieskie diody podkreślają futurystyczny kształt przednich i tylnych świateł wcinających się w karoserię. W Nissanie LEAF wyprofilowane reflektory kierowały strumieniem powietrza opływającym lusterka boczne. W przypadku ESFLOW ten zabieg był zbędny, ponieważ lusterka zastąpiono miniaturowymi kamerami u podstawy słupków A. Przednie reflektory ESFLOW skrywają jednak inny sekret: gniazda ładowania ukryte we wlotach powietrza tuż pod nimi.
Wnętrze
Ekologiczny minimalizm nie zmusza do rezygnacji z luksusu. Przejrzystość, otwartość i obniżenie masy to czynniki decydujące o wystroju kokpitu ESFLOW, w którym mimo to wciąż przyjemnie jest zasiąść. Dotychczas jednym z najcięższych elementów we współczesnych samochodach sportowych były zbudowane na stalowej ramie, grubo wyściełane i wyposażane w coraz większą liczbę elektrycznych silniczków fotele. W ESFLOW fotele są zintegrowane z tylną przegrodą, co pozwoliło wyeliminować ramę konstrukcyjną. Oznacza to oczywiście, że są one nieruchome, co jednak w żadnym stopniu nie utrudnia znalezienia \właściwej pozycji za kierownicą. Kierownica i pedały działają w trybie fly-by-wire (bez mechanicznego połączenia ze sterowanymi podzespołami), dlatego kierowca może dowolnie regulować ich położenie, dostosowując je do własnej postury i preferowanej pozycji w fotelu.
Fotele pokryte są skórą i perforowanym zamszem w kolorze złotym. Boki drzwi wykończono skórą i zamszem w kolorze granatowym. Deska rozdzielcza z czterema podświetlanymi ekranami LCD także jest utrzymana w złoto-granatowej kolorystyce elektrycznych iskier, podkreślonej detalami ze srebrnego karbonu.
Salon Motoryzacyjny w Genewie
Koncepcyjny ESFLOW zostanie zaprezentowany na Salonie Motoryzacyjnym Genewa 2011 (3-13 marca). Oprócz niego na stoisku Nissana można będzie zobaczyć szereg innych innowacyjnych i atrakcyjnych nowości, ale już w wersjach produkcyjnych.

Reprezentantami zero-emisyjnej i niskoemisyjnej mobilności są Nissan LEAF – Europejski Samochód Roku 2011 i pierwszy elektryczny zwycięzca tego plebiscytu – oraz zaawansowana Micra DIG-S. Ta najnowsza wersja miejskiego Nissana jest napędzana doładowanym trzycylindrowym silnikiem benzynowym 1.2 z bezpośrednim wtryskiem paliwa, emitującym CO2 w ilości zaledwie 95 g/km. Sportowe emocje gwarantuje najnowsza wersja supersamochodu GT-R oraz specjalna wersja jego mniejszego brata – 370Z GT Edition. Kolejne modele z bogatej i szerokiej oferty Nissana prezentowanej w Genewie to bestsellerowe crossovery Juke, QASHQAI i Murano, samochody miejskie Note i Pixo oraz terenowe modele X-TRAIL, Pathfinder i Navara.

Źródło: motonews.pl

Podziel się na:
  • Facebook
  • Śledzik
  • Blip
  • Gadu-Gadu Live
  • MySpace
  • RSS
  • Twitter
  • Wykop

Komentarze zablokowane.