Nissan Qashqai w nowej odsłonie 11 listopada, 2011

Wprowadzony na rynek w marcu 2007 roku Nissan Qashqai spowodował niemałe zamieszanie w segmencie średnich hatchbacków w Europie. W oryginalnym crossoverze zaprojektowanym i produkowanym w Europie postawiono na świeże podejście do tradycyjnego i konserwatywnego segmentu. Zgodnie ze strategią Pure Drive, marka Nissan wprowadza kolejne innowacje przyczyniające się do obniżenia emisji CO2 i zużycia paliwa bez uszczerbku dla osiągów i z korzyścią dla konsumentów. W ramach realizowanej strategii koncern przygotował nową wersję Pure Drive bestsellerowego modelu Qashqai, wyposażoną w supernowoczesny silnik 1.6 dCi. To doskonały przykład zastosowania strategii Pure Drive, zgodnie z którą dotychczasowy silnik 2.0 dCi zostanie zastąpiony bardziej wydajną jednostką, oferującą takie same osiągi jak jej większy poprzednik przy niższej emisji i zmniejszonym zużyciu paliwa.
W połączeniu z systemem Start/Stop zaowocuje to zmniejszeniem emisji CO2 do zaledwie 119 g/km. Jednocześnie w modelu Qashqai pojawią się kolejne innowacyjne opcje takie jak nowa przekładnia bezstopniowa oraz Around View Monitor (po raz pierwszy w samochodzie z segmentu C). W skład AVM, systemu znanego z samochodów luksusowych, wchodzi kilka małych kamer zlokalizowanych na zewnątrz pojazdu, dzięki którym parkowanie i manewrowanie stają się maksymalnie ułatwione, ponieważ kierowca może z góry obserwować otoczenie samochodu w czasie rzeczywistym.
Najnowsze propozycje Nissana potwierdzają pozycję marki jako lidera w coraz bardziej popularnym segmencie crossoverów oraz sprawiają, że Qashqai zdecydowanie wyprzedza modele rywalizujące z nim na rynku.
Kiedy w 2007 roku Qashqai pojawił się w sprzedaży, szybko zmienił zasady panujące w segmencie C, oferując innowacyjność i wyrazistość charakteru na tle konserwatywnej konkurencji. Połączenie sylwetki i masywności pojazdu sportowo-użytkowego z bardzo dobrymi osiągami i przestronnym wnętrzem zyskało sympatię nabywców.
„W ciągu nieco ponad czterech i pół roku wyprodukowaliśmy ponad milion Qashqaiów i ich siedmiomiejscowej odmiany Qashqai+2. Zakłady w Sunderland muszą pracować na trzy zmiany, aby zaspokoić popyt na ten samochód. Średnia dzienna produkcja to 1 200 egzemplarzy, z czego 80 procent wysyłamy poza Wielką Brytanię – mówi Trevor Mann, starszy wiceprezes ds. produkcji i zarządzania łańcuchem dostaw w europejskim oddziale Nissana.
„Nowy Qashqai 1.6 dCi Pure Drive, a w szczególności wersja z innowacyjnymi opcjonalnymi systemami Start/Stop i Around View Monitor, umocni naszą pozycję lidera segmentu crossoverów – dodał specjalista.
Nowy silnik i system Start/Stop to dzieło europejsko-japońskiej współpracy, w ramach której partner sojuszu (firma Renault) skonstruowała silnik, a Nissan udoskonalił moduł jego automatycznego wyłączania i włączania.
Początkowo obydwa elementy miały zostać wprowadzone jednocześnie. Niestety, tragiczne trzęsienie ziemi w Japonii na początku bieżącego roku spowodowało krótką przerwę w produkcji elektronicznych podzespołów systemu Start/Stop.
W związku z tym modele Qashqai z nowym silnikiem wyprodukowane do grudnia bieżącego roku nie będą jeszcze wyposażane w system Start/Stop. Jednak nawet bez niego emisja CO2 jest imponująco niska i wynosi 129 g/km. Już od stycznia system Start/Stop wejdzie do standardowego wyposażenia pojazdu. „1.6 dCi opracowany przez sojusz jest tak ważną innowacją, że postanowiliśmy nie czekać na moduł Start/Stop i od razu wprowadzić nowy silnik do oferty. Obniżanie emisji to dla Nissana priorytet, dlatego uznaliśmy, że nowy silnik dCi powinien jak najszybciej pojawić się na rynku – mówi Pierre Loing, wiceprezes ds. planowania produktów w europejskim oddziale Nissana.
Emblemat Pure Drive jest umieszczany na modelach Nissana emitujących CO2 w ilości nieprzekraczającej 130g/km. Początkowo limit ten wynosił 140 g, ale zgodnie z założeniami Zielonego Programu Nissan kryteria czystości emisji są konsekwentnie zaostrzane.
Kolejne obniżenie dopuszczalnej wartości emisji do 120 g zaplanowano na 2013 rok.
Czempionem Pure Drive Nissana jest oczywiście zeroemisyjny, stuprocentowo elektryczny Nissan LEAF, natomiast wśród pojazdów z tradycyjnym napędem prym wiedzie wprowadzona niedawno Micra DIG-S. Nowoczesny trzycylindrowy silnik benzynowy 1.2 z bezpośrednim wtryskiem i sprężarką mechaniczną zapewnia bardzo dobre osiągi przy minimalnym zużyciu paliwa i emisji CO2 na poziomie zaledwie 95 g/km.Czas na szczegóły
Nowy silnik dCi dostępny w modelach Qashqai oraz Qashqai +2 to wspólne dzieło Sojuszu Renault-Nissan.
Jego wprowadzenie w Qashqaiu to element realizacji koncepcji downsizingu jednostek napędowych bez uszczerbku dla osiągów: silnik Diesla 1.6 z bezpośrednim wtryskiem paliwa charakteryzuje się wartościami zużycia paliwa i emisji na poziomie odpowiadającym tej właśnie pojemności oraz mocą i maksymalnym momentem obrotowym godnym silnika dwulitrowego. Silnik o kompaktowych gabarytach i pojemności 1598 cm3 to supernowoczesna konstrukcja, w której zastosowano ponad 30 opatentowanych rozwiązań. W jej zaprojektowanie firma zainwestowała 230 milionów euro. 130 KM oznacza, że to najmocniejszy silnik tej pojemności na świecie. Jednostka rozwija maksymalny moment obrotowy 320 Nm – dokładnie tyle samo, ile jej dwulitrowy poprzednik. Moment ten jest osiągany przy zaledwie 1750 obr./min., a 80 procent maksymalnego momentu jest do wykorzystania już od 1500 obrotów.
Dynamika Qashqaia z najnowszym silnikiem jest znacznie powyżej przeciętnej dla klasy 1.6: prędkość maksymalna pojazdu wynosi 190 km/h, a przyspieszenie w zakresie 0‑100 km/h to 10,3 sekundy.
Powyższe osiągi nie są jednak uzyskiwane kosztem środowiska. W cyklu mieszanym (NEDC) zużycie paliwa jest niższe o 24% w porównaniu z silnikiem 2.0 dCi i wynosi 4,5 l/100 km zamiast 5,9 l/100 km. Ograniczono także emisję CO2: z 119 g/km do 155 g/km.
Dane te dotyczą Qashqaia z napędem na jedną oś i przekładnią manualną. Podobny Qashqai+2 z systemem Start/Stop emituje 123 gramów CO2 na kilometr, a wartości dla wersji z napędem 4WD wynoszą odpowiednio 135 g i 139 g.Jak to możliwe?
Punktem wyjścia dla zespołu inżynierów była architektura „kwadratu” pozwalająca na umieszczenie w głowicy zaworów o większej średnicy, zapewniających bardziej efektywne napełnianie komór spalania. Podobne rozwiązanie stosuje się w samochodach wyścigowych, ale we współczesnych dieslach montowanych w modelach „cywilnych” jest ono rzadko spotykane.Downsizing
Zmniejszenie masy bloku cylindrów oraz ograniczenie strat wynikających ze współpracy mechanizmów i działania dynamicznych sił zaowocowały najlepszą proporcją między zużyciem paliwa i osiągami.

System Start/Stop
Z silnikiem 1.6 dCi współpracuje system Start/Stop. Ograniczenie emisji CO2 w pojeździe przeznaczonym dla masowego odbiorcy do 119 g/km oznacza wymierne korzyści ekonomiczne i ekologiczne dla wielu konsumentów.

Inteligentne zarządzanie energią
System Start/Stop działa w połączeniu z układem odzyskiwania energii przy zmniejszeniu prędkości. Za pośrednictwem alternatora energia ta trafia do akumulatora, a samo hamowanie regeneracyjne powoduje zmniejszenie emisji CO2 o 3,5%.

Niskociśnieniowy układ recyrkulacji spalin (EGR) z chłodnicą
Nowy dCi to pierwszy opracowany w Europie silnik z niskociśnieniowym układem recyrkulacji spalin z chłodnicą. Obniżenie temperatury spalin w obiegu przyczyniło się do zmniejszenia emisji tlenków azotu i CO2.

Gospodarka cieplna
Częścią systemu jest zawór w obiegu chłodzącym przed głowicą i blokiem cylindrów. Po uruchomieniu zimnego silnika zawór pozostaje zamknięty i uniemożliwia przepływ cieczy chłodzącej wokół komór spalania. W ten sposób silnik szybciej osiąga idealną temperaturę, a proces spalania zachodzi bardziej efektywnie.

Zmniejszono również wzajemne tarcie elementów dzięki szybszemu rozgrzewaniu się oleju. Efektem tych zabiegów jest wyższa moc oraz mniejsze spalania i niższa emisja.

Pompa oleju o zmiennej wydajności
W przeciwieństwie do tradycyjnej pompy pracującej z ustaloną wydajnością, pompa o zmiennej charakterystyce tłoczy tylko tyle oleju, ile potrzeba aby zapobiec zbędnej utracie energii. Moc potrzebna do zasilania pompy jest ograniczona do minimum i zmienia się w zależności od prędkości obrotowej silnika.

Zmienna charakterystyka wirowania
„Wirowanie” to zjawisko zachodzące w cylindrze, polegające na ruchu powietrza podobnym do tego w cyklonie. Dzięki niemu mieszanka paliwa i powietrza jest zoptymalizowana w zależności od prędkości obrotowej silnika, co przekłada się na niższe zużycie paliwa i mniejszą emisję CO2 oraz innych zanieczyszczeń, takich jak tlenki azotu czy cząstki stałe.

Wśród wielu innych udoskonaleń szczególną uwagę zwrócono na nową charakterystykę akustyczną silnika związaną z przebiegiem procesu spalania. Kierowcy z pewnością docenią płynną i elastyczną pracę jednostki podnoszącą komfort jazdy.
„To wyjątkowy silnik. Pod wieloma względami najlepszy w swojej klasie. Zapewnia dynamiczną jazdę zupełnie jak dwulitrowy diesel, a zużywa mniej paliwa i emituje mniej spalin niż 1.5 dCi – mówi Jerry Hardcastle, wiceprezes ds. projektowania i rozwoju pojazdów w europejskim oddziale Nissana.
„Jego kultura pracy dorównuje jednostkom montowanym w samochodach z segmentu D. Imponujące są też parametry ekologiczne dzięki systemowi Start/Stop. Podsumowując – to doskonały przykład downsizingu i potwierdzenie słuszności koncepcji Pure Drive sprawdzające się w praktyce”.

Around View Monitor
Qashqai będzie dostępny z systemem Around View Monitor, który po raz pierwszy zostanie zaoferowany w samochodzie z segmentu C.

Nissan jest pierwszym producentem na świecie, który wprowadził system AVM. Pierwszym modelem wyposażonym w tę innowację był oferowany w Japonii Nissan Elgrand z 2007 roku. W Europie AVM jest stosowany od niedawna w Infiniti EX oraz w legendarnym FX. Na podstawie sygnału z małych kamer zamontowanych w atrapie chłodnicy, klapie bagażnika i lusterkach bocznych system generuje widok wokół samochodu „z lotu ptaka”, wyświetlany na ekranie systemu nawigacji satelitarnej Nissan Connect, pełniącego jednocześnie rolę centrum informatyczno-rozrywkowego. Jako kolejna ewolucja systemu opartego na kamerze cofania, którego pionierem także był Nissan (w modelu Primera z 2002 roku) AVM maksymalnie ułatwia parkowanie i manewrowanie z małą prędkością oraz zapewnia bezpieczeństwo tych operacji. Widok 360o pozwala kierowcy zauważyć wszelkie przeszkody wokół samochodu. System włącza się automatycznie po wrzuceniu wstecznego biegu. Przy prędkości do 10 km/h można go też uruchomić przyciskiem „camera” na desce rozdzielczej. System wyłącza się po przekroczeniu przez pojazd zaprogramowanej prędkości. Jeżeli kierowca woli tradycyjny obraz, system może pracować jak zwykła kamera cofania. Linie na ekranie ułatwiają zajęcia miejsca na wybranym stanowisku parkingowym.

Around View Monitor pojawi się w maksymalnie wyposażonych wersjach modeli Qashqai i Qashqai+2 na początku przyszłego roku. Oprócz współpracujących ze sobą systemów Nissan Connect i AVM specjalne wersje pięcio- i siedmioosobowych Qashqaiów będą wyróżniały się pełnym panoramicznym dachem oraz eleganckimi srebrno-czarnymi aluminiowymi obręczami kół o średnic 18 cali. AVM będzie także dostępny opcjonalnie w wersjach Acenta i Tekna (w zależności od rynku).

Nowa przekładnia CVT
Najnowsza generacja przekładni bezstopniowej Nissana będzie montowana od początku przyszłego roku w Qashqaiach ze 117-konnym silnikiem benzynowym 1.6. Dostępność przekładni CVT poszerzy grono klientów zainteresowanych zakupem Qashqaia.

Gama Nissana Qashqai
Wprowadzony na rynek w marcu 2007 roku Nissan Qashqai spowodował niemałe zamieszanie w segmencie średnich hatchbacków w Europie. W oryginalnym crossoverze zaprojektowanym i produkowanym w Europie postawiono na świeże podejście do tradycyjnego i konserwatywnego segmentu. Pomysł Nissana okazał się strzałem w dziesiątkę. W niespełna pięć lat firma sprzedała w Europie ponad milion egzemplarzy Qashqaia i siedmiomiejscowego Qashqaia+2. Dla 80 procent nabywców był to pierwszy Nissan w życiu. Dłuższy Qashqai+2 pojawił się na rynku jesienią 2008 roku, uatrakcyjniając gamę dostępnych modeli
Marzec 2010 roku przyniósł pierwszą dużą zmianę pozwalającą Qashqaiowi utrzymać pozycję lidera sprzedaży. Llifting zaskoczył wtedy konkurencję, która wciąż jeszcze nie zdążyła przygotować własnych crossoverów.
Zmiany objęły pokrywę silnika, grill, błotniki, nowe światła z tyłu i z przodu oraz profil tylnej klapy. Wprowadzono także nowe wzory aluminiowych obręczy kół. Subtelne udoskonalenia aerodynamiki, w tym zastosowanie osłon na całej długości podwozia, umożliwiły obniżenie współczynnika oporu powietrza do wartości 0,33. Dodatkową korzyścią było zmniejszenie szumu powietrza dochodzącego do wnętrza pojazdu.
W środku poprawiono czytelność wskaźników. Duży nacisk położono na jakość nowych materiałów. Zastosowano materiały w nowych kolorach, których przyjemna faktura wzmaga poczucie komfortu. Usprawnienia mechaniczne przyczyniły się do dalszej poprawy dynamiki. Nowe amortyzatory lepiej stabilizują nadwozie, tłumią hałas i nierówności oraz poprawiają precyzję prowadzenia.
Nie zmieniły się podstawowe rozwiązania mechaniczne. Samochód jest oferowany z napędem na przednią oś lub napędem na cztery koła All Mode i w pełni niezależnym zawieszeniem z ramą pomocniczą z przodu i układem wielodrążkowym z tyłu.
Po wprowadzeniu nowego silnika 1.6 dCi do wyboru są dwie jednostki benzynowe i trzy wysokoprężne. Podstawowy silnik benzynowy 1.6 rozwija moc 117 KM. Jednostka dwulitrowa ma 140 KM. Najsłabszy diesel 1.5 dCi ma 110 KM mocy, a 150-konna jednostka 2.0 dCi nadal jest oferowana tylko w wersji z napędem 4WD i automatyczną skrzynią biegów. Tak jak dotychczas, samochód występuje w wersjach Visia, Acenta i Tekna odpowiadających poziomowi wyposażenia.
Wersje specjalne wyróżniają się jeszcze bogatszym wyposażeniem oraz detalami podkreślającymi typowy dla crossovera styl nadwozia.
„Przyjemność z jazdy, dbałość o środowisko i luksus dzięki zaawansowanej technologii – takie są najnowsze wersje bestsellerowego Qashqaia, w którym Nissan realizuje swoją filozofię oferowania samochodów równie innowacyjnych co atrakcyjnych – mówi Paul Willcox, starszy wiceprezes Nissan Europe. „Qashqai jest i pozostanie liderem rynku crossoverów”.

 

Źródło: samar.pl

Komentarze zablokowane.